Alla
som sett ”Tinker, tailor, soldier, spy” är för evigt präglade på Gary
Oldmans torra version av George Smiley, John le Carrés återkommande
protagonist. Själv är jag särskilt fäst vid Richard Burtons sorgsne
agent Alec Leamas i filmatiseringen av ”Spionen som kom in från kylan”.
Båda figurerna återkommer i den nya boken.
John le
Carré, som själv varit agent för MI6, har skrivit många romaner i den
genre som han påbörjade under kalla krigets dagar. På senare år har han
vänt blicken mer mot internationella ligor för vapen-och-kokain-handel,
al-Quaida-infiltratörer, tvättade pengar, ligister och kapitalflyktingar
i den globala överklassen. Same, but different, som man säger.
Men i "Spionernas arv" får vi återigen möta en
luggsliten brittisk agent, på hans troligen sista resa till det gamla
högkvarteret. Från en bekväm pensionärstillvaro i Frankrike, kallas han
åter till högsta ort, för att ställas till svars. Några ur nästa
generation förtvivlade vill få veta om denne Peter Guillam varit
delaktig i deras föräldrars död. Han riskerar att bli stämd, MI6 kan få
betala kalaset. Men för Guillam själv blir rannsakningens byråkratiska
och psykologiska press också ett minnesarbete för att fatta vad han
varit med om. Det handlar om komplicerade korsvägar av agenter och
dubbelagenter, av ryssar, tyskar, tjecker och britter, av perioder med
stark skräck och skuld och andra där likgiltighet råder. Djupast på
botten av hans erfarenhet finns, som sig bör, en älskad kvinna.
Efter
en introduktion till agenternas halvliv, noggrant bevarade i arkivens
rapporter, invaggas vi småleende i en lätt komik, innan vi tippar rakt
ner i en utförsbacke av flykt, våld, passion och ett befarat självmord.
Le Carré rör sig med lätthet mellan det löjligt tvångsmässiga och det
verkligt tragiska och det slår mig att jag läser en mogen människas bok,
en vuxen mans diarier från en helvetisk period av ett verkligt liv, där
historiskt bevandrade kan utläsa den tidens huvudrubriker.
Ändå finns det ett småmysigt
understatement i dessa kortfattade skildringar av vad kalla krigets
spioner hade för sig. Nedtecknat som nördiga informationer på papper
verkar det mesta vara pojkboksäventyr, innan historien mörknar och de
bästa agenterna dör i uppoffringen att ta reda på vad som hänt och om
möjligt rädda sina vänner. De sämsta är, som alltid, dubbelagenter och
dubbelnaturer. Peter Guillams kvinnliga kollega mördas och återfinns
”vid punkt 217 på kartan över fastigheten”, som det står i rapporten.
Detta gungfly av spionage och kontraspionage, av
information och desinformation, får mig osökt att tänka på den mer
näraliggande politiska soppan i USA. Politikens släktskap med
agentromanen är ingen upplyftande bild av vad som ännu kan åstadkommas
ens i demokratier. Jag tror att le Carré vill få oss att känna just
detta; att lämna all politisk naivitet bakom oss, all statsvetenskaplig
idealism, och se rätt in i det svarta hål som är manipulerandet av lögn
och sanning stormakterna emellan. Politiska mord är fortfarande vanliga
på Sovjetsidan, liksom politisk och ekonomisk manipulation på västsidan.
I enlighet med Peter Guillams epok lämnar vi tills vidare länderna
nedanför Medelhavet därhän.
Bortsett
från den intrikata historien om före detta M16-veteraner, finns andra
kvalitéer hos le Carré: Han skriver på en gång lätt och allvarsamt, en
stil som fått kongenial översättning av Klas Östergren. Dessutom, trots
utläggningarna om spioners vardag, finns en ekonomi i berättandet, som
när han skildrar en fullständigt extatisk kärlekshistoria vars kulmen
får uppta en halv sida. Den guldklumpen ligger sedan kvar som en skatt
under ytan, man minns den alltid, trots – eller just på grund av –
skeendets fortsatta monotoni av länge sen förlorade intriger och
hemligheter.
Det är ett långt, och i vissa stycken
omständligt, farväl till de grå agenternas liv, skrivet med en grå
brittisk humor, som jag tycker mycket om.
****
Tidigare publicerad i ST, Dt, Vlt, Gefle Dagblad, Nynäshamnstidningen, ÖP, Arbetarbladet m.fl.
John le Carré."Spionernas arv"
Översättning: Klas Östergren
(Albert Bonniers förlag)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.