Lätt om hjärtat hastar
jag genom rusningstidens Köpenhamn på väg till Pia Tafdrup. Trafiken är vild,
dagen är disigt grå, men av någon anledning vet jag att det blir ett bra möte.
Min föraning besannas, först av den grå katten, som stryker sig intill mig, sen
av poeten själv som bjuder på te i ett rum med silande vackert ljus från höga
sekelskiftesfönster.
Den tuffa, jeansklädda
framtoningen till trots har Pia Tafdrup en tidlös värdighet och mjukhet i sitt
sätt att umgås med världen. Jag känner mig förflyttad till en annan tid – och
en del av förklaringen inställer sig när vi börjar prata om hennes barndom.
- -
Min dragning
till poesin ligger långt tillbaka. Jag upplevde tidigt att jag var placerad på
ett annat ställe än mina jämnåriga, och så har nog många diktare känt. Men för
mig hänger det samman med min uppväxt. Vi bodde på landet, på en gård, och jag
var avskuren från andra. Alla arbetade mycket så det fanns ingen som hade tid
att ta hand om mig. I stället blev jag tvungen att uppfinna världen själv. Och
det har jag faktiskt fortsatt med.
En annan sida av
isoleringen var att hon mest hade kontakt med vuxna människor och då
framförallt genom språket. I familjen umgicks man genom böcker och samtal. Och
det hände aldrig att hon behövde gå till sängs utan en godnattsaga.
-
- Det betydde
att jag fick ett väldigt utvecklat språk som liten flicka, för jag talade mest
med äldre människor. Men sen i min ungdom skulle det ju vara det värsta av det
värsta, säger hon med ett skratt som väller fram i det allvarliga ansiktet.
Pia Tafdrup började
tidigt att skriva dikter, men efter det hon kallar ”instängdheten i Paradiset”
var det framförallt en massa liv som skulle levas. Hon tog också en fil.mag. i
språk och litteratur innan hon på allvar började skriva igen. Debuten var
relativt sen. Pia var tjugonio år när diktsamlingen När det går hul på en engel kom ut, ungdomligt vild och vilsen,
upprorisk och stilistisk mer spretig än någonting hon senare åstadkommit. Men
kritiken var nådig och tillsammans med Michael Strunge och Søren Ulrik Thomsen
tog Pia Tafdrup ett par rejäla kliv in i åttiotalets danska poesi. Det var stormigt och
elektriskt då, ett liv på branten, och sjungande dikter fulla med smärta, som
hos Michael Strunge, eller som hos Thomsen; branta, vassa bilder som gjorda av
en serietecknare. Men Pia Tafdrup hade tidigt en lite annorlunda ton – dels var
hon ett kvinnligt väsen i det manliga vargylet, dels hade hon vuxit upp med
djupa rötter både i naturen och i familjens bokliga traditioner. Det man tidigt
kan avläsa i hennes diktning är att hon återkallar vissa bestämda värden. Hon
hänfaller aldrig till det samtida avantgardets förtvivlade nihilism, utan
håller snarare fötterna på jorden och språket förankrat i en kroppslig
erfarenhetsvärld.
Dessutom är hon från början en mycket formmedveten diktare. I
motsats till många av sina samtida har hon Rilke, Celan och Brodsky som
läromästare snarare än Dylan, Patti Smith och Bowie. Visst, Pia Tafdrup har
också älskat Patti Smiths sånger. Men ju mer hon mognar som diktare desto
tydligare blir det att just hennes motståndskraft mot vissa tidstendenser blir
av värde för hennes konstnärliga integritet. Det är som man ofta säger: Efter
de stora traditionsbrotten, upproren och syntaxens sammanbrott finns inte mycket
annat att göra än att gå tillbaka till traditionen för att hämta vatten och
näring till det nya, om igen.
Det är tydligen då som de stora kollektiva myterna kan möta en diktare på
halva vägen: Den som idag står upp en morgon och på sitt block kastar ner en
dröm om att hon är Noa, och ur denna dröm omedelbart frigör en lysande dikt,
har kommit en bra bit in i sitt eget skapande landskap.
Dikten om Arken och Noa
finns med i diktsamlingen Territorialsang, men bilden av Noa återkommer även i den prisbelönta samlingen Dronningeporten. I en kraftfull,
susande, brölande, mistlurssjungande dikt kallad "havet – jag”, beskriver
författaren i ett myller av på en gång konkreta och symboliska bilder det att
vara havet. Och hon gör det liksom inifrån.
- -
Jag ville skriva
dikten som om jag var havet, och talade med havets röst.
Det märkliga rådet fick
hon en gång av Joseph Brodsky, som dessutom sa åt henne att skriva om just
vatten, det element som blivit bärande tema i Dronningeporten.
- -
Men det mest
märkliga var att han sa det vid en tidpunkt när jag redan börjat skriva om
vatten.
- Jag frågar
henne om man inte kan utläsa en utvecklingshistoria i hennes diktning, från den
tid då hon framförallt rörde sig med bilder från naturen och kärleken, till de
senare diktsamlingarna, där en andlig och metafysisk dimension utgör en av de
starkaste trådarna i varpen.
-
- Men jag
menar att de två sidorna alltid funnits med i mitt författarskap. Där har
alltid funnits dikter som rör vid det erotiska, men också de som handlar om
döden och tangerar det andliga. Det var väl mera det att man från börja lade mer
märke till de erotiska dikterna – för det var något nytt; att det erotiska blev
betraktat från en kvinnlig utgångspunkt.
- -
Du skriver i Over vandet går jeg (en poetik) att du
inte tror att det finns något skapande i egentlig mening om man inte träder i
förbindelse med Gud.
-
- Det som
ligger i det är egentligen någonting ganska enkelt, nämligen att det finns
någonting som är större än jag. Det märker jag förstås i många sammanhang.
Bland annat när jag skriver. När man har uppfattningen att det finns något som
är större än man själv, så är det förbundet med en religiös dimension. Och det
får betydelse i poesin. Det innebär ju bland annat att allt inte är likgiltigt eller
likvärdigt. Vissa ting är mer betydelsefulla än andra. Och i poesin finns det
också lösningar som är riktigare än andra. Det finns poesi där man blandar in
ord från alla möjliga sfärer, och dikterna stretar i olika riktningar. Hos mig
finner du snarare att dikten är buren av en
idé, och alla bilderna i dikten belyser den idén. Så jag arbetar mycket med att
föra samman bilderna till en stor struktur.
Dronningeporten är förvisso en mäktig diktsamling, och ett storverk på etthundrasjuttiofem
sidor. Där finns ymniga dikter, som de om havet, och om sju dygns resa på en
flod, och andra, mer förtätade, som den lilla dikten om flickan som ”skriver
sig ut ur” sin mors grepp. Om ”havet – jag” är en höjdpunkt av rika klanger, så
utgör den klassiskt vilsamma dikten ”Flammande vand” snarare en enkelhetens
triumf. Med inspiration från bland andra Homeros beskriver poeten en badscen,
där kvinnan betjänar en älskad man med att bada honom. Otidsenligt
om något, men så smeksamt vackert att man genast förnimmer vattnets balsamiska
kraft. I de sista raderna kommer så en typisk Tafdrupsk vändning. Ur badets
ångande rum frigörs det ljus som handlar om godheten:
Hvis er den kaerlighed,
Der lyser gennem verden som en rindende flod
Og hvorfor strømmer den ren som en sjael,
Der kommer imod mig,
Så anderledes end noget jeg har mødt i paladsets labyrint,
Jeg laenge ensomt for omkring i.
Just denna lätta krökning
mot slutet av en dikt är en av Pia Tafdrups konstnärliga finesser. Här låter
hon ett omskifte mellan de två världarna, den sinnliga och den andliga, hålla
dikten öppen bortom den satta punkten. Själva frågan, snarare än något givet
svar, genomlyser dikten. Det gåtfulla bär sin egen metafysik.
Men trots ett pärlband av
rika och klangfulla dikter i Dronningeporten
upplever jag att den genomarbetade vatten-tematiken har sina risker. Och
jag frågar Pia Tafdrup om hon själv haft några svårigheter med sitt projekt.
- -
I Dronningeporten var det nödvändigt att
hitta en form för allt det flytande. Faran är naturligtvis att man kan drunkna
i skönhet, när man skär bort och slipar av, som jag gjort här. Det är jag
medveten om. Men samtidigt upplever jag att dödens lurande närvaro hela tiden
framkallar ett spänningstillstånd i dikterna. Jag kommer knappast att ta upp en
lika stram struktur igen. Varje bok kräver sin särskilda estetik. Det handlar
om olika grepp, små eller stora förändringar. Boken efter Dronningeporten – Tusindfødt – är ju i sin uppbyggnad närmast en sorts antites.
-
Dronningeporten har ju en mycket systematisk uppbyggnad, och genom att den blivit så känd
kan man uppfatta mig som en diktare som arbetar mycket systematisk. Men i Tusindfødt sker en sorts sprängning, den
är till exempel inte indelad i avsnitt.
I sin poetik "Over vandet går jeg" skriver Pia
Tafdrup en hel del om den skapande processen, och det slår mig hur mycket av
det hon skriver som är gemensamt för alla konstnärliga yrken. Bland annat finns
där alltid en extra känslig och besvärlig period: Sömnlösa nätter och inre
konvulsioner, plötslig irritation, melankoli, aggression och andra
konfliktfyllda tillstånd.
-
- Det är en
långsam tillblivelseprocess när det bullrar rätt mycket inom mig. En sak är att
jag alltid skriver en hel del. Men innan
dess går jag in i en förartikulationsfas. Och den kan vara mycket lång.
Efterhand har jag lärt mig att jag inte kan forcera någonting i den fasen. I
stället ska man ha tålamod, för de där perioderna av intighet är en
förutsättning för den skapande fasen. Så till exempel, när jag första året skrev
på Dronningeporten så blev det bara sju dikter. Men sedan
kan det komma sju dikter på en månad, och då tycker jag genast att jag
åstadkommer en hel massa.
- -
Vad gör du
medan du väntar?
-
- Läser mycket,
bland annat. Jag har en idé om att hålla språket vid liv, precis som en musiker
som varje dag tar sitt instrument och spelar en stund på det.
- -
Har du också
extatiska perioder – när du bara inte kan låta bli att skriva?
- -
Ja. Tydligast
upplevde jag det under arbetet med Krystalskoven
. Då blev jag så förskräckt över hur mycket jag hela tiden skrev att jag
bromsade upp processen. Vad är det som sker, undrade jag. Varför kan jag inte
låta bli? Det skrämde mig. Och det var då jag i stället satte igång att skriva
på min poetik, som tog mycket tid, flera år, innan jag fortsatte med Krystalskoven.
- -
Men graden av
intensitet i skapandet har inte så mycket att göra med hur den slutliga dikten
ser ut, eller hur? Jag menar – du är ju hur som helst inte en spontanistisk
diktare.
-
- Nej. Men
spontaniteten ligger alltid i början av processen. Den är en nödvändig
förutsättning. Och man kan ge sig själv sämre eller bättre betingelser för
spontaniteten. Det handlar ju inte bara om att jag ska nå fram till dikten,
utan att jag ska göra mig parat till att liksom lyssna in den. Till exempel så
reste jag till Frankrike under en period då jag skrev på Dronningeporten, och där gick jag runt för mig själv en hel månad.
Avskildheten skärpte mina sinnen och det gav mig enormt mycket i arbetet.
- Men det
första som sker när jag sedan verkligen börjar skriva är att orden ska borstas
rena från damm. Det är så många ord som missbrukas i all möjliga underliga
sammanhang, men när de ska in i poesin måste jag nå deras kärna. De måste
befrias från bibetydelser och klichéer.
Och jag
uppfattar diktandet mycket som att sätta
in något i världen som inte ännu finns där. Och det är ju det jag gör med
Dronningeporten. Och likaså med Territorialsang. Den är inte skriven för att
skicka ett vykort från Jerusalem. Den är inte en bild av något redan
existerande. Utan jag vill skapa min egen värld. Därför är det också en så
långsam process, mycket förunderlig och spännande. Och det är därför som man
kan bli lite ”narkoman” i det här arbetet. För när man en gång har prövat att
föra in någonting i världen som inte fanns där förut, så blir man lite besatt
av det. Man vill utveckla, raffinera, uppfinna nytt.
Det är
den fria och experimenterande utvecklingen som intresserar mig. Samtidigt som
jag måste sätta upp mina egna gränser. Och det har jag ju gjort i allra högsta
grad i Dronningeporten. Det som förvånade mig var vilka blixtar som kunde slå
ner inom dessa ramar.
- - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Intervjun - då något längre -
publicerad i Nordens Tidning, samma år som Pia Tafdrup fick Nordiska Rådets
Litteraturpris.