Till att börja med infinner sig en känsla av obehag. Som att sitta
alltför nära en jetmotor, vars klangfärg långsamt förskjuts i riktning
mot en syrsa i diskant och en baston som från tibetanska munkar.
Det
finns subtila nivåer i den här musiken, men en känsla av det hotfulla
ligger kvar även efter en andra lyssning. Jag talar om en CD med
elektronmusik, kallad Phenomena som Christine Ödlund
gav ut 2008. Den innehåller spår som Magnetosphere, Forest,
Lightning&Voices, Troglodyte; titlar som anger riktningen i hennes
konstnärliga projekt.
Om musiken dånar av underliga krafter, en
blandning av bombplansmuller och seismografisk oro, så är hennes
bildutställning - som visades under senhösten 2009 - desto mer stillsam.
Den utstrålar en både metodisk och meditativ närvaro; en konstnärs
upptagenhet av små och stora naturfenomen, från cellerna i ett mikroskop
till lavar och mossor, och vidare in i en hemlighetsfull skog av
fotograferade och tecknade videovärldar.
"Det pågår ju ständiga
konversationer i naturen, men våra instrument är för trubbiga för att
fatta vad som händer. Jag är framförallt intresserad av de fenomen som
vi inte uppfattar. Hur växter kommunicerar kemiskt har med det att göra.
Och teknologin som vi utvecklar för att förlänga våra sinnen, för att
kunna förstå nya världar och mikrovärldar, det fascinerar mig."
Utställningslokalen hos Christian Larsen
är målad i svart; ett femtontal små teckningar och gouacher är belysta
med spotlights. Tillsammans med videoverken strålar de ut i rummen som
påminnelser om ständigt pågående förändringar, långsamma som lavars
tillväxt på en sten, eller dramatiska som oväder. En tidsfaktor spelar
med här; en fascination inför den natur som fanns före oss och som
kommer att finnas efter oss: norrsken, tromber, svampar, alger,
tsunamis, metereologiska och geologiska fenomen som pågår vid sidan av
klocktiden, obetingade av nyttan, och mestadels okontrollerbara.
Scenografin blir en överpersonlig betraktelse.
- - -
Det största videoverket Atlantis
- som förvärvats av Moderna Museet - är ursprungligen ett uppdrag för
brittiska Channel 4. Beställningen var initierad av Royal Society for
Arts&Ecology, och skulle gestalta villkoren på en planet med sex
graders temperaturhöjning.
- - -
Här finns en dataspelsestetik
som samtidigt innebär ett radikalt avsteg från spelkonventionerna; här
händer ingenting, och ingenting vi gör kommer att ändra på det. Vi har
inget val och ingen att skjuta på, och ingen som kommer till vår
räddning. Atlantis är helt
befriat från action. Och vad blir då det avgörande? Jo återigen, det
perceptiva, som Ödlund är så upptagen av. Vad kan vi se? Hur långt
sträcker sig våra förnimmelser? Vad gissar vi bara? Vad är det som
händer i icke-händelsen, och vad skulle kunna hända innan filmens slinga
börjar om igen.
Klipp ur en artikel jag skrev för Konstperspektiv nr 1, 2010. Ovan: Atlantis, 2009.