Citat ur en doktorsavhandling:
För att ’stor’ konst ska bli av måste det hos upphovspersonen finnas
Motvalls
Gabrielle Björnstrand har skrivit om
konstnären vid ett par tillfällen. I en text
i Paletten (1993) som fungerar som ett
svar på rekonstruktionen av Möbelrälsen, 1986,
lyfter hon fram Bengtssons släktskap
med surrealismen, men också hans
romantiska hållning. Hon skriver bland annat:
För att ’stor’ konst ska bli av måste det hos upphovspersonen finnas
återkommande stunder av så svåruthärdlig komplexitet och intensitet
att konsten/skapandet är den enda konstruktiva lösningen på dessa moment.
Endast den verkligt pressade tar det skapande klivet ut i något
ännu icke existerande. Denna konstnärssyn må vara ’romantisk’ – men
det ger jag attan i.
Denna inledande bestämning av den ”stora” konstens förutsättningar
relateras till Bengtssons allvar och bildsyn. Enligt Björnstrand var
Bengtsson "metodisk, lärd och visisonär på en gång".
Björnstrand är medveten om att denna konstsyn är eller uppfattas som
romantisk. Att hon är tvungen att skriva att hon struntar i det visar att
en romantisk konstsyn inte är helt accepterad. Att inta en romantisk
hållning blir rent av en motståndsakt.
I en senare essä, med rubriken ”Motståndets stilla liv”, i Konstperspektiv (2000),
tolkar Björnstrand Bengtssons verk också som motvallsbilder, ett motstånd
mot fascism, totala och totalitära ideologier, men också mot konsten
och konstlivet.
och konstlivet.
I Bengtssons verk möter hon ”en tydlig personlighet som framhärdar med
sitt bisarra konstnärliga enmansuppror”. Bilderna är inte bara intellektuella
pussel, utan gjorda med känsla, allvar och moraliskt patos. Därför finns det
sitt bisarra konstnärliga enmansuppror”. Bilderna är inte bara intellektuella
pussel, utan gjorda med känsla, allvar och moraliskt patos. Därför finns det
inga färdiga tolkningar av hans verk: Krocken "mellan form och innehåll
låter sig inte upplösas”. Bengtsson är en avslöjare som ”trollar
fram sprickorna, glidningarna, det dubiösa i det entydiga” både
i familjelivet och samhällsmaskineriet. I sin konst punkterar Bengtsson stilens
och ideologiernas makt, menar Björnstrand. Bengtsson framträder som
egensinnig romantiker och motståndsman.
och ideologiernas makt, menar Björnstrand. Bengtsson framträder som
egensinnig romantiker och motståndsman.
av Kristoffer Arvidsson.
Texten är hans doktorsavhandling:
En god överblick för er som är intresserade
av den här tidens konst, och konstfilosofi.
Hjärnstorm, nr 62/98, tidskriftsnummer om DB.
innehåller bl.a. en essä av undertecknad.
Mer om Dick Bengtsson på denna blogg: Här
Bilder: Ovan: Badhuset, t.h. Hitler och drömköket.