Tre gånger var jag där; på Turner-Monet-Twombly-utställningen. Ena
gången fick jag en halvtimmes lugn, innan guiderna med vidhängande
folksamlingar blockerade olika platser framför viktiga verk. Det gjorde
ingenting. Jag slapp höra, men hann kryssa mellan tavlorna till det jag
helst ville se och begrunda.
Andra gången var det smockfullt och
syrefritt; jag vände direkt i dörren; det kändes som om halva Europa
rest dit just den dagen. Nu försökte jag alltså en tredje gång, en
lördagskväll. Tänkte att andra människor hade ”roligare” saker för sig.
Fel. Fel. Fel. Det var nästan fullt ös. Trots bistert vinterväder, halka
och blåst hade halva Europa vägarna förbi igen.
Men so
what. Jag var på bra humör. Kryssade hur lätt som helst mellan Turners
ångande virvelmoln, Monets näckrosor och Twomblys glödande eruptioner.
Kul. Ljuvligt. Fortfarande förbluffande.
Inte minst passagen från
tidiga Monet, raukarna vid kusten av Bretagne, till de sena målningarna
från hans trädgård, där han inte längre kan se den fasta formen av sin
japanska bro, utan låter verkligheten flyta som en rinnande, organisk
vegetation. Kvar är bara färgens eget landskap, ingen efterlikning, utom
i stämningen. Och det är där någonstans Twombly tar vid; han gör
målningar som liknar växtlighet, utan att vara det. Färgen sprutar upp,
dirigeras energiskt, blir till vegetation och målningarna ser ut att
vara påverkade av blåst från sidan.
Ingen kan för
övrigt hantera rött så som Twombly. Rött är en svår färg för målare; hos
Twombly hittar jag i några av akrylerna oändliga nyanser, från
krapplack till illrosa, engelskt rött, karmosin och kadmiumrött. Till
detta grönt, buteljgrönt, limegrönt, veronesergrönt och viridian.
Chockfärger, som hålls i schack med rytmiken; med blotta tron på
måleriets egenvärde och bildens intensitet – inte minst när den målats
direkt med tuben.
Jag spanar noga på materien i hans akryler och
oljor på papper. Det ser så lätt ut, men fan vet. En färg som den
illrosa han använder ofta har jag bara hittat en gång; i en riktigt
billig uppsättning barn-akrylfärger på Åhlens. Jag är rätt säker på att
Twombly inte var mer noga med materialet än så. Men det håller. Det ser
riktigt ut. Som om rader av bilder befinner sig i en stor oavslutad
rörelse, som i en trädgård, där ljus och vind gått fram.
Turners
verk var kanske de svagaste; möjligen beroende på att det inte var hans
allra bästa som försäkrats och skeppats över hit. Turner blir också
bäst – men det här vet ju alla – när han släpper föremålsligheten.
Tidiga målningar med små klassiska figuriner svävande fotlöst i
sidentunna landskap är aningens komiska: Men man kan alltså vara
fullständigt kitsch och likväl en stor konstnär. Turner gör också alla
målares dödssynd; använder svart. Än sen. Det räcker att gå ut en sen
eftermiddag i ett Turnerskt silverdis för att se att trädens dungar är svarta, och att båtarna uppdragna på stranden saknar allt ljus. Svart finns i ”naturen”, i alla fall i vårt öga.
Turner
kommer loss först när han lämnar landskapets gulligheter därhän och
låter bilden virvla runt i ett ovisst stormigt väder. Naturromantiken
börjar där. Och gud ska veta att den inte är slut än. Inte för mig, och
inte för någon med liv i luckan.
Men vad gör Monet,
jag menar då den något yngre Monet, med naturen? Hans målning från
floden Creuse berör mig mycket. En så normal, så tungt formad del av ett
landskap. Inga sensationer, inga virvlande väder och inga färgkaskader.
Bara ett par kullar som omfamnar lite vatten. Den målningen har en
särskild närvaro; kanske för att det var just där som Monet fann sig
själv; och för det behövdes inget intressant – inga märkliga
kustformationer, bara en stilla och metodisk kontemplation av världen.
Jag
tror också att det mest avgörande steget, den särskilda skiljelinjen i
den här utställningen, är Monets målningar av katedralen i Rouen. Tidig
morgon. En katedral i blå skugga reser sig ur underlaget, nej, den
svävar uppåt. Själva motivet, katedralen byggd i sten, förvandlas
framför våra ögon till en flytande skärm av ljus. Variabler av lyskraft.
Nyanser av blått och blålila och blågrönt. Lyfter och svävar gör den,
samtidigt buren av sin fasta form.
Just precis här, vid 1894, när
industrialisering, köpmannakultur och förnuft tar över Europa, när den
stora andliga traditionen är på väg att tunnas ut av mer jordbundna
krafter, just då gör Monet en målning som, i och genom materien,
lämnar materien bakom sig. Färgen blir till ande, eller själ. Här, ja
kanske just här, kliver anden undan från kyrkans auktoritet, till
konstens. Men i det klivet finns ändå allt med. Hela härligheten. I alla
fall hos Monet.
Claude Monet, Les ravins de la Creuse, 1889
Cy Twombly, Lepanto 2001
Claude Monet, näckrosor, 1916
Claude Monet, Katedralen i Rouen i morgonljus, 1894
----------------------------------------------------
Bilderna i mitt inlägg är inte genomgående identiska med dem på utställningen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.