Per Kirkeby Vinterbillede, 1995 |
Utställningar, beställningsuppdrag, biografier och periodvis en egen
sal på Statens Museum for Kunst i Köpenhamn. I Danmark finns det svängrum för
en konstnär av Per Kirkebys kaliber. I Sverige har vi varit snålare; en
separatutställning på Moderna Muséet, en på Magasin 3, och en lite undanskymd
utställning på Skissernas museum i Lund. Plus ett antal egendomligt placerade
murstensskulpturer, typ; Vem pissar inte
gärna i Kirkebyhuset på Skeppsholmen under jazzfestivalen? Men annars är det väl inte många som har vägarna förbi? Det är inte representativt. Så, låt oss lämna
representationen och gå till personen. Man, 73 år. Uppvuxen i Köpenhamn under
fyrtiotalets krigsår.
- Det är klart att min barndom var präglad av
efterkrigstidens allvar. Även femtiotalet var en dyster tid i Danmark. Jag gick
med i Clarté och kom ut som benhård marxist. Så jag var rätt främmande för all
den där hämningslösa sextiotalsmentaliteten – ”anything goes” – som kom sen.
Och det var bra för min konst att jag började tidigare; det gav mig en torrare
utgångspunkt. Jag var i full gång med att måla redan i gymnasiet och ställde
rätt stora krav på mig själv.
- - Det verkar som om du haft tur med din timing
visavi tidsandan?
- - Ja, det tror jag. Det betyder ju inte att jag
har legat alldeles rätt i tiden. Utan jag har haft ett lite skevt förhållande
till den, både på sextiotalet och senare. Det har alltid funnits motstånd och
spänningar.
- - Du fick tuff kritik för att du envisades med att
måla under en tid när minimalism och happenings var grejen i det Köpenhamnska
sextiotalet. Var det problematiskt för dig?
- - Nej, det kan man inte säga. Tiden hade problem
med måleriet, men jag hade inte problem med det. Tvärtom, det vara bra med det
där motståndet. De fanns ju de som tyckte att jag var en liten sketen målare
som gjorde vackra bilder. Och jag har en väldigt säker målarhand. Men jag
tvingade mig själv att bryta med målarhandens förförelser, och se till att det
också fanns något farligt, eller fult, i min konst. Jag lärde mig oerhört
mycket på Experimentella Konstskolan, som var en del av den mer allvarliga och
radikala sidan av sextiotalet. Där skulle allt undersökas, och vi var i ständig
opposition mot varandra, men det fanns också en stark moral på den skolan. Och
där ingick minimalismen.
- Moral är ett ord du ganska ofta använder i dina
texter?
- Uj...men om det står moral, skulle jag nog hellre
skriva om det, och använda ett ord som förpliktelse. Att man kan känna sig
förpliktad till något.
- Kan man inte lika gärna kalla det för ”insats"?
- - Det är kanske ett bättre uttryck…Och är den inte
tillräcklig så kan man inte heller lämna ifrån sig målningen. Egentligen är det
en helt normal konstnärsprocedur. Det är ju
farligt det där, att man bara kan fortsätta och måla på en bild. För att en
målning ska få det vi kallar rum i sig, behöver den en långsam växt. Det vi ser
när vi går in i en park, eller i naturen, och som har en särskild stämning, kan
ju inte överflyttas direkt. Det kan bara ske med lager på lager, så att det
uppstår en sorts strukturer. Något liknande de som finns i naturen, som
avlagringar.
Träd, jord och ikoniskt guldgult flyttas runt i hans måleri,
ibland sammanvävt med figurativa prototyper; seriebilder, tidningsfoton, eller
bysantinska gestalter. Berg och stenar, som etsat sig fast i hans hjärna under
tiden som geolog på Grönland, bidrar till arkitektoniken. Och formen, som i
Kirkebys måleri fick ett lavautbrott under det tidiga sjuttiotalet, har senare
fått en mer klassisk tyngd. Färgerna lever i ett gränslandskap, som dimma över
mossa, som mögel på en stubbe. Byggmaterialet ”luktar”, och stämningen i bilderna
är uråldrig och djupt nere, i något lager, jordiskt eller undermedvetet. Det finns
mycket sex där nere. Jorden har kropp och kroppen har öppningar. Gap och
rörledningar. Här och var tecknas konkreta livstecken; falliska trädstammar,
gräs och svamp: Hållplatser i den stora strömmen.
Kirkeby är fenomenal på stämningar och atmosfär. Men ska man
tala om begåvning så har han själv sagt det på enklaste sätt: ”Jag har en så stor
reservoar”. Och, visst – kombinationsmöjligheterna verkar oändliga, utan att
han hamnar i det eklektiska bildspel som Sigmar Polke och andra bedriver.
Kirkebys graffiti är djupt personlig. Tar han i för mycket kan attacken bli
heroisk. Men när han är som bäst ger han oss En Syn. Som om skönheten var ett
stilla vanvett som världen saknar ord för.
Det är inte många konstnärer idag som producerar sådana
bilder, och jag berättar för Kirkeby om Camille Paglia som sagt att vår
teknologiska tidsålder inte riktigt vill ha konsten, och att den inte kommer
att ge upphov till några mästerverk.
- - Det ligger något i det Paglia säger. Det har ju
visat sig att alla de här medierna som skulle bära fram det nyaste nya, och som
har sina profeter och curatorer, de har inte gett upphov till några särskilt
radikala saker. Inte mycket mer än vad man kan se på TV. Jag kan absolut bli
berörd av saker som till exempel mina elever gjort i de här nya teknikerna. Men
jag ser att de som lyckas bäst när de arbetar med Videos eller i Photoshop, är
de som utgår från målarstrategier.
Säger målaren. Och tillägger att han ändå tror på att den
handgjorda bilden kommer att ha ett förblivande värde, just för att den inte
liknar allt det andra i Farenheit-världen.
- -
Det som är gjort med de mest elementära medlen,
en blyertspenna eller en krita, kommer att bli en tillflykt i den här världen.
Det är ett så intimt uttryck för den mänskliga fantasin.
Han krafsar ner några streck på ett block medan han pratar,
och bekräftar bilden av den rastlöst arbetande konstnären.
- -
Mitt liv har ju varit målade bilder. Det berör
mig mycket mer än fotografi till exempel. Och för mig har det ingen betydelse
om det är grottmålningarna i Lascaux eller om det är Tizian eller vad som helst
som är gjort av någons hand: Jag blir alltid tagen av det. Och det kan jag säga
numera, utan att bli generad: Att jag bryr mig om bilder för att jag blir så
rörd av dem.
Uden Titel, 2009 |
Han har lösgjort sig från behovet att legitimera sin konst, ideologiskt eller intellektuellt. Allt det där har han genomlevt, och är nu lite trött på det begåvade pratet i konstens rum. Det är bara att måla vidare, frigjord från ideologierna på Documenta och andra ställen. Det är väl med ålderns rätt: En del av överbyggnaden faller samman, sedan står konstnären där med en grundritning som fanns redan i barndomen. Det komplicerade blir enkelt igen. För Kirkebys del handlar det om förundran över något han råkar se, och om den eviga driften att joxa med materien.
- -
Jag målar ju det jag ser. Och en av mina
bestämda föreställningar är att en bild målar sig själv. Det gror. Så jag har
mitt måleri som en trädgård, det växer och ibland måste man hejda växandet. Det
är ett rätt fysiskt arbete, som att flytta runt med jord, och skovla upp en hög
från ett ställe och flytta den till ett annat. Och plantera en blomma där och
ett träd här.
- -
Men samtidigt är ju dina bilder ett existentiellt
äventyr; den process du genomgår när du målar verkar sätta sig på duken. Det
finns risker i dina målningar. I själva förfarandet. Och det är ju bland annat
det som skiljer dig så mycket från din samtida svenska kollega, Ola Billgren,
som alltid har sin vision klar och fäster den glasklart på duken. Där tycks
allt under kontroll.
- -
Jag sätter Ola Billgren högt…Men det är just den
där kontrollen jag haft emot hans måleri. Och behovet att legitimera sin konst
teoretiskt. Det är som om krafterna aldrig riktigt släpps lösa. Mina målningar
är öppnare, de har alltid fler lösa ändar, och är inte så intellektuellt
fixerade.
Geologische nachrichten, 1999 |
I essäboken Bravura skriver Kirkeby på ett ställe: ”Man kan måla sig ut över alla kanter”. Jag frågar honom om det var så hans konstnärliga frihetsdröm såg ut.
-
- Frihet…vet jag inte. Men det stämmer med att jag
har trott att jag kunde måla mig till ett liv, och måleriet var mitt sätt att
stå ut med det här livet.
- -
”Kanterna” handlar väl om det vanliga livets
begränsningar?
- -
Ja, eller så handlar det om din rädslas begränsningar.
Alla har ju en grundläggande rädsla. Och man måste lära sig att acceptera att rädslan
sätter gränser för en. Men ska du göra bra konst går du en liten bit utanför de
gränserna, och just där händer det något. Du är medveten om den där klossen av
rädsla, och prövar gränserna lite i taget. Men om du går åt andra hållet, och
försöker pressa på mer och mer, då springer du ifrån det. Och då blir det inte
så bra.
- -
Men hur vet du själv när det stämmer?
-
- Jamen,
det är ju något med magen. Jag har egentligen aldrig arbetat utifrån några
teorier eller system. Det som annars legat rätt mycket i luften under min tid.
Jag har alltid hållit mig till en sorts intuition. Det finns en massa
tidsbestämda faktorer i mitt måleri, men de är alltid transformerade genom mitt
intuitiva umgänge med måleriet.
-
- Men
varför just måla? Vad kan den målade bilden betyda i den allmänna bildfloden?
- -
Jag tror
man kan säga att meningen är just att det är onyttigt. Att det inte har nyttan
som mål.
- -
Kan du uttrycka det på ett mer positivt sätt än
så?
- - Nej, jag vill inte det. Då hamnar man lätt i
någon socialdemokratisk modell om konstens betydelse. Jag tror det är bäst att
stanna vid det där: Att den är onyttig. Det är som med samlag; man ligger ju
inte alltid med varann för att det ska bli barn, väl?
- Ovan: "Vermisst die Welt", 1997.
-
En sen Kirkeby-målning, mitten av 2000-talet, tippar jag. |
(Jag ber om överseende med redigeringens hasarderade pratminus; skylles ngt sorts personligt problem med tekniköverföringen från Word till Blog. )
Belägringen av Konstantinopel, 1996. Inköpt av Tate Gallery, London, 1998 |
Tack för det. Intressant. Och väldigt kraftfullt måleri. Jag tror du har haft Kirkeby med tidigare så jag känner igen honom och stilen, men innan du skrev om honom kände jag inte till honom alls. Fanns inte med när jag pluggade konstvetenskap...
SvaraRaderaFanns inte med när jag pluggade konstvetenskap heller...första gången ; )
SvaraRaderaEn av hans målningar hänger på Moderna; men den gången hade de ingen vidare näsa tycker jag, det är ett av hans svagare verk. Magasin 3 äger säkert något också, rentav något roligare. Men när de hänger framme vet jag inte. Förr när jag reste till Köpenhamn var det obligatoriskt att besöka ett par Kirkeby-målningar på Statens Museum; där kan man se honom i flera stadier,sas, och på Louisiana, förstås.
Fint! Tak! Han var min første kunstkærlighed.
SvaraRaderaOch min tolvte. Men främsta.
SvaraRaderaVälkommen in!